Fél éves tili-toli...
Szó szerint fél évig csak az ide-oda tili-toli ment egyik szerelőtől a másikig. Az autó bal eleje sérült volt. Kilakatolták, lefényezték, és utána jött a meglepetés. Rengeteg hibakód, nem működő rádió, műszerfal és még ki tudja mi egyéb. Ilyen előélettel került hozzám a furgon. A kollégák már feladták a küzdelmet. Sok fölösleges munkaóra után, mely nem vezetett sehova.

Ford Transit Custom
2.0 diesel / 125KW
Motorkód : YNF6
Évjárat : 2016
Hibaleírás: Nem működik a műszeregységen semmi, a rádió működésképtelen. Hibakódok: PAM (B1B36, B1B38, B1B40, B1B42), RCM (B00D5, B0010, U3003), HCM (U3003), BCM (U0155, U0184), ABS (U0423, U0155), HVAC (U0401)
Megszámolva 13 hibakód ami elég elszomorító, de nem reménytelen. Van "kiegészítőként" pót műszeregység, mert úgy néz ki a saját műszeregysége kuka, ugyanis kapott rendesen. A hátulja is erősen sérült, és az elsején a plexi is darabokban található meg a padlólemezen. Kapcsolási rajzok beszerzése után kezdődhet a mérési pontok felállítása, majd csapjunk is a közepébe. A hibakódban szereplő részegységek tápellátásának, testelési pontjainak ellenőrzése. Ezek rendben vannak. Bus hálózat ellenőrzése speciális dekódoló segítségével történik.

Több mérést elvégeztem, és az elemzések után ismét kijelöltem három mérési pontot. Már az első árulkodó értéket mutatott mely vezeték szakadásra utal. A másik két méréssel behatárolom a hiba helyét. Könnyű dolgom van mert még nincs a helyén a műszerfal. Csak a látvány kedvéért:

Hosszas méregetés után megvan az adott kábelköteg szakasz ahol a szakadásnak lennie kell. De még így is, hogy nincs a műszerfal a helyén elég nagy bontással jár, hogy hozzáférjek. Nem beszélve a bandázsolások eltávolításával mennyi idő elment. A sok munka eredménye:

Érdekes módon csak az a bus vezeték pár sérült. Az egyiket valami jól láthatóan egyszerűen elvágta. Az a valami a védőszöveten keresztül érkezett oda valószínűleg a jármű sérülésekor.

Már javítás után. Can hálózatra csatlakozva még mindig nem stimmel vmi. Az adatok mentése után több óra elemzést és fejtörést okozott amit a dekódoló segítségével találtam. Két mérési pontot jelöltem ki az eredmény igazolására. Íme a gyanúsított csatlakozó:

A jármű sérülésekor akkor ütést kapott ez a rész, hogy eltört a csatlakozó egy része. Szemrevételezésre és multiméteres mérésre tökéletesnek nézett ki a bus csatlakozási pont. A bus hálózathoz tartozó sarukat újra cseréltem. Természetesen a műanyag ház is cserélve lesz, ha megérkezik. A bus hálózat tökéletes, melyet méréssel erősítek meg. A bontott műszeregység a helyén gyújtás rá.....semmi! Ismét elő a can dekódolót és mérek, és mérek...szakadás. Műszeregység széthúz. Mérek. Tökéletes. Tehát a hiba az "új" műszeregységben van. Több órás agyalás, keresgélés,mérés után kiderül, hogy nem is belevaló az óracsoport hiába néz ki ugyanúgy. Nagyon jó. Előkapartam a raktérből a sérült cuccok közül a sajátját. Sajnos azzal sem működött, ami azért érthető is volt számomra, mert akkorát kapott csoda, hogy egyben van. A csatlakozó mozgatásával viszont mintha valami történne. Műszercsoport ki... több órás keresgélést és javítást követően ismét az autóra csatlakozik az óracsoport. Gyújtás ráadást követően láss csodát:

Működik az óracsoport, és a rádió is megszólalt. De lássuk miket rejt még a többi hibakód. Újabb meglepetés. A rádió csak manuálisan kapcsolható be. Gyújtáskulcsra se be, se ki nem kapcsol, és a multikormány sem működik. A fejegységnek van egy fix tápellátása és a kommunikációs szálak. Tehát ismét a can vonalon keresgélek tovább. Hosszas méregetés után egy másik sérült csatlakozó is hibás.
Ugyan előzőleg már megvizsgáltam, végigmértem mégsem találtam akkor semmit. De most a can hálózat mérése közben gyanús lett. Az egyik can szálhoz tartozó saru laza érintkezése miatt kommunikációs hibát okozott. Helyreállt az audio rendszer működése. A hibakódok között még az ABS és a parkradar működési hibáját látom. Méréseimet az ABS hibájával folytatom. Sajnos itt soros oldalon szintén nincs mit keresni, mert semmi értékelhető megoldást nem kínál fel. Mivel kommunikál az ABS a diagnosztikai eszközzel ezért ott táp és can hiba nem léphetett fel. Az ütközésnek köszönhetően sérült meg egy kábel a motortérben. Ezt helyreállítva ismét problémamentesen üzemelt az ABS rendszer. A jármű már minden vezérlőjét látta és megfelelően tudott azokkal kommunikálni is.

Végül a parkolást segítő rendszer hibájára kell még megoldást találnom. Vezérlője a raktérben található.

A kommunikáció itt rendben van, és a hátsó radarokra nem is panaszkodik. Elég nagy távolságot kell áthidalni, hogy meg tudjam oldani a mérést. Ez a jármű végében van, a szenzorok pedig elől. Néhány mérést követően, talán ez a hiba lett meg a leggyorsabban. A motortér kábelköteghez tartozó park radar csatlakozóból enyhén kicsúszott három saru, ami a zavart okozta a parkolást segítő rendszerben.

Valószínű, hogy az ütközésnél húzódott meg a kötegnek ez a része. Elég sérülékeny helyen van. A saruk helyreállítása után működőképes lett a parkolást segítő rendszer is. Utolsó lépésként tegyem fel az i-re a pontot. Hibatároló kiolvasás, hibakódok törlése után a következő hiba(mentes) listája lett a Transit-nak:

A próbakör, és a vezérlők tesztelése után ismételt hibakód kiolvasás történik. Minden működik, és az autó hibakód mentes maradt.